Super Mario Galaxy 2 til Wii
Marios måde at tilegne sig superkræfter på har altid været en essentiel del af Mario-spillene, der er tidsløse platformspil. Fra blomsten, der først gav ham evnen til at spy ild i de originale NES-spil, til pingvindragten, der hjalp ham igennem Svampekongeriget og helt forfra igen i Super Mario Galaxy 1, der udkom sidste år.
Disse ting, der giver Mario superkræfter, er synonymt med selve spillet, og i det nye Super Mario Galaxy 2 er det en smule overraskende, at Mario har fået nogle nye evner som fx at kunne knuse Koopas og sparke skildpaddeskjoldene i nye retninger.
Super Mario Galaxy 2 vil virke meget bekendt hos de, der har knoklet med de forrige spil, og de nye måder, Mario får superkræfter på, vil virke forfriskende hos dem, der spiller det nye spil.
Det første værktøj, man som spiller får i hænderne, er et bor. Dette lyder ikke af meget, men borets kræfter er ganske udmærkede, og Mario kan bore sig vej til nye planeter, ved at man drejer sin Wii Remote.
Med flere nye ting at teste får Mario brug for sin nye ven.
Det næste, der sker i Super Mario Galaxy 2 er, at Mario finder et specielt bær, der gør, at man kan flyve. Men dette bær skal ikke indtages af Mario selv, men derimod af Yoshi! Yes, Marios gamle ven er tilbage,
den søde, lille dinosaurus med alle sine gode kræfter.
På det niveau, vi afprøvede Yoshi på, skulle vi skalere et tårnhøjt træ, og dette gør man ved at kravle op på ryggen af Yoshi og få ham til at spise et af de særlige bær, som giver ham superkræfter.
Stigende som en ballon, kommer Mario og Yoshi op i nærheden af træet, men de bliver nødt til at hvile på en gren og tanke brændstof.
De små energiboosts i Super Mario Galaxy 2 er meget tidsbegrænsede, og et lille ur i nærheden af Mario viser, hvor meget af den virksomme tid, der er tilbage.
Mens boret er et meget mere aggressivt våben, der er ideelt til at pløje sig igennem fjender med, er de nye ”flyvende frugter” ideelle til at springe fra platform til platform med.
Med Yoshi’s umættelige appetit kan man bl.a. fodre ham med en særlig peberfrugt, der giver Yoshi et turbolignende boost, komplet med ild og røg, der spyr ud af ryggen på ham. Ligesom bærrene i spillet er der tale om en tidsbegrænset virkning, men det vil uden tvivl virke meget opfindsomt for spillerne af spillet.
Super Mario Galaxy 2 design
Bedst som man troede, at Super Mario Bros Wii gjorde en masse nye ting ved grafikken, der tilførte både en friskhed og nerve i gameplayet, er SMG2’s levels designet på en endnu mere skør måde.
Noget, der bestemt er værd at tage med, er begyndelsen til verden 4 i Super Mario Bros, der er lavet i 3D.
Et andet level, der skiller sig ud, er en 2D-agtig udflugt igennem et sted, hvor der bliver vendt op og ned på tyngdekraften..
Mens du løber og hopper, bliver du enten trukket ned, når du har front mod muren, der har pile, der vender nedad, eller du ”falder” opad, når du har fronten vendt mod en lilla væg, der har pile, der vender nedad.
Nogle af disse vægge glider rundt, så du kan opleve at gå rundt uden et underlag. Et bestemt sted skifter tyngdekraften hver gang, der er gået nogle få sekunder, så du er nødt til at være hurtig.
Mere om Super Mario Galaxy 2
Super Mario Galaxy 2 Trailer:
Super Mario Galaxy 2 udkommer fredag den 11. juni 2010, så glæd dig.